Nie ukrywamy, że rok 2023 może być wymagający, a nakłada się na to wojna w Ukrainie, wyzwania spowodowane pandemią oraz niepewność gospodarcza (wywołana zarówno jednym jak i drugim).
W naszej opinii takie czynniki jeszcze bardziej będą motywować firmy, do wzmożonych działań w 2023 r, z wczesnym zachowaniem dystansu i obserwacją na bieżąco jak sytuacja się rozwija.
Kilka informacji z 2022:
- inflacja nadal rośnie, sięgnie szczytu na początku 2023 i prawdopodobnie pozostanie powyżej celu do końca 2024 r.
- ponad połowa Polaków ma oszczędności (określane jest to jako dobra sytuacja oszczędnościowo-finansowa)
- jednym z głównych deklaratywnych kanałów zakupu produktów jest Internet
- wyszukiwanie dla wszystkich kategorii produktowych powraca do regularnych wzorców sezonowości
- „tanie” i „promocje” to najczęściej wyszukiwane atrybuty w Google.
- zaufanie konsumentów w Polsce spada i osiągnęło podobny poziom jak podczas pandemii w kwietniu’ 20.
- narasta świadomość i sceptycyzm jak dane personalne są wykorzystywane w działaniach marketingowych
- niewielki % użytkowników internetu czuje, że ma pełną kontrolę nad swoimi danymi i możliwością ich usunięcia z Internetu
W naszej interpretacji 2023 kluczowe będzie:
- wzmacnianie dojrzałości cyfrowej marki, co również ściśle jest związane z poszanowaniem prywatności użytkowników
- możliwe objęcie większości światowej populacji nowymi regulacjami dot. prywatności
- nastąpi jeszcze większe wydłużenie ścieżek decyzyjnych konsumentów
- jeszcze bardziej zyskają na ważności ceny, promocje i atrakcyjne oferty
- wzrośnie zainteresowanie produktami używanymi, odnowionymi lub stworzonymi z materiałów z recyklingu
- umocni się rola personalizacji oferty i automatyzacji działań marketingowych
Na pomoc w powyższych zagadnieniach przyjdzie nam:
- Implementacja Google Analytics 4
- Data-driven attribution
- Konwersje rozszerzone
- Lift Measurement: Search Lift & Conversion Lift
- Tryb uzyskiwania zgody w witrynach i aplikacjach mobilnych
- Kampania Performance Max (w 2023 Google ogłosił wiele nowych innowacji)
W 2023 istotny będzie czas reakcji na zmiany w zachowaniu klientów i rynku, czyli zalecamy planowanie budżetów na krótsze okresy i działanie możliwie w czasie rzeczywistym. Pamiętajmy również o właściwym doborze grup docelowych, optymalizacji pod odpowiednich klientów i realizacji działań promocyjnych w nowy, innowacyjny sposób.
Źródło 3: https://issuu.com/oecd.publishing/docs/poland-oecd-economic-outlook-projection-note-novem
Źródło 4: Wewnętrzne statystyki GoogleOptimize for the right customer with automation