Konsumenci stają się bardziej racjonalni w decyzjach zakupowych. Są też wyczuleni na komunikację i działania firm oraz elastycznie wybierają sposób robienia zakupów. Blisko połowa z nas wspiera drugi obieg produktów.
Model zakupu odzieży i obuwia z drugiej ręki, tzw. recommerce, cieszy się w Polsce bardzo dużą popularnością – 45% konsumentów korzystało w trakcie ostatnich 6 miesięcy z aplikacji i stron internetowych umożliwiających kupno i sprzedaż produktów od innych użytkowników.
Konsumenci chcą być eko
Konsumenci są także otwarci na testowanie i korzystanie z wypożyczalni ubrań. Rozwiązanie to jednak dopiero zdobywa popularność w Polsce. Firmy z branży odzieżowej, chcąc zachęcić konsumentów do korzystania z drugiego obiegu ubrań, powinny przede wszystkim poprawić standard procesu zakupowego oraz zapewnić właściwy opis i zdjęcia sprzedawanego produktu, dokładnie informując o stopniu jego zużycia.
Cyrkularny model biznesowy
Świadoma i zrównoważona konsumpcja od czasu pandemii tylko przybrała na wartości. Firmy odpowiedzialnie społecznie mają coraz większą wartość dla kupujących. Zysk ekonomiczny nie powinien być już jedynym czynnikiem rozwoju. Przykładem może być firma The North Face, która stworzyła platformę recommerce, by przekształcić tradycyjny, liniowy model biznesowy w cyrkularny, w ramach którego odzież będzie można odsprzedać, naprawić czy poddać recyklingowi, zamiast wyrzucić na odpad. Program pilotażowy wystartował w Niemczech z planami uruchomienia na innych rynkach.
Źródło: https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-138/Accenture-Report-Swiadomy-Konsument-2020.pdf#zoom=50