Netflix traci widzów
Już w pierwszych trzech miesiącach tego roku Netflix stracił około 200 tysięcy swoich subskrybentów. Tak duża strata została odnotowana pierwszy raz od dekady i jak się okazuje to jeszcze nie koniec. Netflix w solidarnych działaniach wobec Ukrainy nałożył sankcję na Rosję i Białoruś co spowodowało kolejny duży odpływ użytkowników serwisu.
Nic zatem dziwnego, że popularny serwis zwrócił się w stronę poszukiwania sposobów na oferowanie tańszych usług obsługiwanych przez reklamy, a przecież przytoczone argumenty nie są głównymi determinantami w poszukiwaniu nowych klientów. Rynek VOD jest przesycony serwisami tVOD ( filmami za transakcję) i sVOD (filmami za subskrypcję). Tak duża konkurencja oraz coraz bardziej niepewna sytuacja gospodarcza naturalnie wyznacza kurs w strategii długodystansowej na pozyskiwanie nowych możliwości poza ścisłą strefą “premium” i otwiera się na nowe rozwiązania.
Zmiana abonamentu na Netflix
Dlatego chociaż sam Reed Hastings przyznaje: “Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription”, to ogłosił, że w przeciągu roku lub dwóch subskrybenci będą mieli do wyboru tańszy abonament, pozwalający na korzystanie z serwisu z reklamami. Ten model sprawdza się w Hulu – korzystają z niego również Disney i HBO. Netflix także zaoferuje swoim klientom tę możliwość.
Według Amerykańskch badań firmy Forrester, opublikowanych w grudniu, reklamy na platformach streamingowych nie są tak źle odbierane. Jak wynika z badań, około 44% dorosłych Amerykanów korzystających z serwisów streamingowych stwierdziło, że woleliby, aby ich ulubiony serwis zawierał reklamy/przerwy na reklamy, dzięki czemu mogliby płacić za niego mniej.
Co to oznacza?
Dla planerów będzie to nowe spojrzenie na możliwości, jakie daje reklama w serwisach streamingowych na terytorium PL. Chociaż platformy niechętnie dzielą się swoimi danymi, to według raportu Ampere Analysis na Netflixie pod koniec 2021 roku użytkowników znad Wisły było aż 2,5 mln. Warto podkreślić, że aby Netflix utrzymał status “premium” będzie musiał dobierać odpowiednich reklamodawców, co dziś jest nam jak najbardziej na rękę.
Źródło: https://fortune.com/2022/05/03/netflix-ad-revenue-streaming-platforms-tech-advertising-media-rajeev-goel/
https://www.marketingweek.com/netflix-advertising-subscribers-fall/