Decyzja o zastosowaniu się do dyrektyw Unii Europejskiej
Tiktok zadeklarował się do przestrzegania przepisów UE, dotyczących reklamy i ochrony konsumentów. Chodzi o dyrektywy w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych oraz praw konsumentów.
Decyzja Tiktoka jest następstwem skargi Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC), która w lutym 2021 r. zwróciła uwagę na praktyki rzekomo naruszające unijne przepisy konsumenckie. BEUC zauważyła, że TikTok nie chroniła dzieci przed ukrytą reklamą i nieodpowiednimi dla nich treściami. W następstwie skargi Komisja wraz z CPC spróbowała porozumieć się z Tiktokiem.
Przegląd głównych zobowiązań:
- Użytkownicy platformy mogą teraz zgłaszać reklamy i oferty, skłaniające dzieci do zakupów;
- Obecnie zabrania się promowania nieodpowiednich produktów, tj. alkohol, programy „szybkiego wzbogacenia się” i papierosy;
- Treści użytkowników z ponad 10k obserwujących będą sprawdzane pod kątem polityki treści związanych z marką i ustalonych wytycznych;
- Płatne reklamy w filmach będą oznaczone nową etykietą, która zostanie przetestowana pod kątem skuteczności przez niezależny podmiot;
- Użytkownicy będą mieli możliwość zgłaszać nieujawnione treści markowe, a także zostaną wdrożone nowe reguły dotyczące hashtagów i etykiet.