Czy sztuczna inteligencja zmieni media?

Foto: freepik.com

Przyszłość pracy mediów, a AI

Według Google Trends w ciągu zeszłego roku „Chat GPD” i hasła z nim powiązane cieszyły się największą popularnością w Nepalu, Izraelu, Chinach, Szwecji i Libanie. USA znalazły się na 30 miejscu, a Polska na 45.

Oprócz rozrywki i memów Chat dostarcza zagwozdki pracownikom mediów. Padają pytania na temat możliwości zastąpienia przez technologię twórców contentu, SEO, programistów,  a nawet samej wyszukiwarki Google.

Taka możliwość jest jednak kwestionowana: „AI wydaje się idealnym narzędziem, które zdejmie trochę presji z social media managerów i teamów contentowych. Mogłoby wprowadzić więcej automatyzacji do tworzenia postów, newsletterów oraz copy na blogach i stronach. Jednak, czy ta technologia ma potencjał, by zastąpić ludzką pracę całkowicie?”

Niektórzy podają za przykład swoje własne firmy – niestety content AI wymagał dokładnej redakcji i edycji, co zamiast odciążyć pracowników, dodawało im pracy.

Ciekawym przykładem są ostatnie testy redakcyjne mediów branżowych:

  1. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sztuczna-inteligencja-napisala-dla-nas-artykul-o-przyszlosci-radia-w-polsce-co-sie-wydarzy
  2. https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/sztuczna-inteligencja-napisala-dla-nas-artykul-o-przyszlosci-handlu-w-polsce-i-perspektywach-na-2023-r
  3. https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/sztuczna-inteligencja-napisala-dla-nas-artykul-czy,71148
Zdjęcie: Unsplash.com

A co z Google?

Użytkownicy coraz częściej korzystają z chatu GPD jak z wyszukiwarki, zadając mu pytania o przepis na burgery lub o pomoc w esejach. Inwestorzy zaczęli nawet rozważać przejęcie przez AI części ruchu searchowego Googla.

Choć AI ma przewagę w pytaniach kreatywnych, nie jest jeszcze w stanie wykonywać dokładnych obliczeń i łatwo kreuje fake newsy. Google ma też prostą przewagę bycia pierwszym – przy jego 4 miliardach użytkowników dziennie, Google nie musi się martwić o Chat z milionem po 1 tygodniu od wystartowania. Google również mocno inwestuje w machine learning, co rozwija go jako platformę coraz bardziej niezależną od ingerencji programistów. 

Źródło 1: https://www.digitaljournal.com/tech-science/will-chatgpt-change-the-face-of-conversational-ai/article

Źródło 2: https://www.businessinsider.com/openai-chatgpt-not-likely-to-replace-google-says-morgan-stanley-2022-12?IR=T