Dekadę temu Google opublikował pierwszy raport na temat bezpieczeństwa reklam w serwisach platformy. Od tego czasu sukcesywnie opracowywane są zasady i sposoby zwalczania nieuczciwych praktyk podejmowanych w tej sieci reklamowej. Tegoroczny Ads Safety Report w dużej mierze zdeterminowała pandemia koronawirusa i związane z nią naruszenia zasad bezpieczeństwa.
W minionym roku Google zablokował lub usunął ponad 3,1 miliarda reklam oraz ograniczył zasięg kolejnym 6,4 miliardom. Równocześnie zaktualizowane zostały zasady wskazujące kierunek działania reklamodawcom i wydawcom. Zmiany dotyczyły ponad 40 reguł zróżnicowanych ze względu na m.in. obszar geograficzny, lokalne przepisy prawne czy warunki certyfikacji (np. w kontekście działalności internetowych aptek i kategorii leków dozwolonych do sprzedaży w konkretnych krajach).
Nowe zagrożenie – pandemia w reklamie
Bardzo istotnym obszarem bezpieczeństwa reklam były zasady związane z tzw. szczególnymi wydarzeniami – bezpośrednio odnoszące się do światowej pandemii koronawirusa. Wzrastająca liczba zachorowań spowodowana COVID-19 i kolejne obostrzenia znacząco wpłynęły na nasze życie. Oddziaływanie to objęło także kategorie produktów, które zaczęły w tym czasie osiągać duże wzrosty sprzedaży. Pojawiło się więc pole do nadużyć – podnoszenie cen produktów przeznaczonych do higieny czy dezynfekcji. W odpowiedzi na to Google rozwinął swoje zasady, zapobiegające nieuczciwym działaniom a także wprowadził demonetyzację treści i zakaz reklam związanych z pandemią, które bazują na informacjach sprzecznych z wyrażanymi przez środowisko naukowe. Następstwem tego była blokada ponad 99 milionów reklam odnoszących się do COVID-19 – fałszywych leków, masek, a także promocji fałszywych programów szczepień.
Wzrosty technik maskowania
Na pandemii próbowano zarobić nie tylko poprzez podnoszenie cen produktów czy związane z tym oszustwa reklamowe. Duży udział w tym procederze miały także techniki maskowania – wzrost tego typu naruszeń sięgnął 70% z roku na rok. W grupie zablokowanych 1,7 milionów kont reklamowych znalazły się m.in. te, promujące nieistniejące przedsiębiorstwa czy reklamy oszustw telefonicznych – ingerujące w systemy opinii Googla. Łącznie w procederze opartym na manipulacji treściami witryn i mechanizmami Googla zablokowano lub usunięto ponad 968 milionów reklam.
Źródło: https://blog.google/products/ads-commerce/ads-safety-report-2020/