Kryzys a branża e-commerce: komentarz Managing Director Salestube, Joanny Czekaj

SalesTube pracuje z blisko 50 sklepami internetowymi w 13 kategoriach, w obszarach takich jak: technologia, analityka, media, czy development. To przywilej, dzięki któremu możemy na bieżąco analizować dane i śledzić trendy. Sytuacja podczas pierwszego weekendu pandemii w Polsce była dla branży e-commerce wyjątkowo trudna. Spadki obserwowaliśmy na większości parametrów: sesjach, ilości transakcji, przychodach oraz śr. wartości koszyka. Bez zaskoczenia największą stratę zanotowały turystyka oraz artykuły podróżnicze. Pozostałe kategorie dość szybko zaczęły się odbijać. W całym badanym portfolio już w pierwszym tygodniu zanotowaliśmy dwucyfrowe wzrosty. Duża część badanych e-commerce generuje wyższe przychody, niż przed pandemią.

Dane e-commerce z pierwszych tygodni pandemii

Trendy dla wszystkich 13 kategorii: tygodnie 16-22.03 vs. 9-15.03: 18% wzrost ilości sesji 73% wzrost ilości transakcji 44% wzrost ilości przychodów 15% spadek śr. wartości koszyka Stwierdzenie, że branża e-commerce ma się lepiej w okresie pandemii, byłoby jednak zbyt dużym uproszczeniem. Po pierwsze, widocznie spadła średnia wartość koszyka – na całym badanym portfolio o 15%, jednak są kategorie, których klienci wkładają do koszyka mniej o nawet 50%. Po drugie, niektórzy z naszych klientów w tym samym czasie stracili przychody ze sklepów stacjonarnych, które odpowiadały za dominującą część ich biznesów. Po trzecie, w wielu przypadkach pozyskanie przychodu wymaga większej inwestycji, co powoduje wzrosty na poziomie ERS. Kluczowe w najbliższych tygodniach będzie elastyczne reagowanie na zmiany popytu oraz potrzeby nowych klientów, którzy dopiero zaczynają korzystać z zakupów online, tj. efektywniejsze wykorzystanie technologii do integracji i aktywizacji danych oraz optymalizacja doświadczenia klientów na każdym etapie procesu zakupowego.

Przeczytaj więcej na: https://sprawnymarketing.pl/polscy-eksperci-o-marketingu-w-dobie-koronawirusa/