Maj 2019

newsletter Maj 2019

A w nim:

  1. Facebook Marketing Summit 2019 w Warszawie
  2. Pierwszy ślub Sztucznej Inteligencji: Siri i Alexa
  3. Google Lens z nowymi funkcjami
  4. Projekt FolLovers
  5. Instagram z rosnącym czasem użytkowania
  6. Google przestaje wspierać produkty Huawei
  7. Huawei tworzy swój własny system operacyjny
  8. Facebook planuje uruchomić własną kryptowalutę
  9. Instagram stawia na łączenie ludzi
  10. Messenger testuje nowe narzędzia biznesowe
  11. Ringier Axel Springer Polska Wydawcą Roku 2019
  12. Telewizja “dla beki”
  13. Plotki o upadku TV, jak co roku, są przesadzone
  14. #U20creators, czyli niestandardowa komunikacja agencji Labcon dla marki adidas
  15. Serviceplan wyróżniony na New York Festivals Advertising Awards

 

Facebook Marketing Summit 2019 w Warszawie


Instagram, AR & VR to motywy przewodnie tegorocznego Facebook Marketing Summit. Dzięki zaproszeniu licznych gości z zagranicy jako prelegentów, mogliśmy się zapoznać z różnymi ciekawymi case’ami z kampanii choćby ze Stanów Zjednoczonych. Rozwiązania, które tam są testowane (m.in.: Augmented Reality dostępne w becie tylko dla wybranych reklamodawców na zachodnich rynkach) mogą zmienić oblicze komunikacji w mediach społecznościowych w kolejnych latach.

Facebook Marketing Summit 2019

Zwykle na konferencjach FMS większość prezentacji dotyczyła Facebooka – tym razem było kompletnie inaczej – tak samo jak Instagram staje się coraz bardziej popularny wśród konsumentów podobnie rośnie jego znaczenie dla reklamodawców. “Instagram stał się kanałem samym w sobie, więc jego obecność jest niezbędna, bo dla wielu użytkowników całe życie kręci się wokół Instagrama” zwraca uwagę David Dobrowolski. “Najbardziej podobały mi się case studies dotyczące AR oraz sklepu na Instagramie. Nie mogę się doczekać, kiedy sami będziemy mogli korzystać z tych rozwiązań dla naszych klientów” dodaje Anna Tomaszewska. Zakupy na Instagramie – to opcja, na którą z takim samym zniecierpliwieniem czekają klienci jak i nasi eksperci: Łukasz Borowik: “Najbardziej czekam na wprowadzenie możliwości dokonywania zakupów bezpośrednio z Instagrama, to z pewnością ułatwi nam prowadzenie kampanii sprzedażowych”.

Wśród różnych case studies wybiła się kampania Tommy Hilfiger z Sideflix: “Angażujące i oryginalne, taki format daje duże pole do popisu właściwie dla klientów z każdej branży. Fashion to zdecydowanie nr 1, bo fajnie kreuje wizerunek, ukazuje motywy przewodnie i eksponuje #moodboard marki. Świetnie mi pasuje to do branży motoryzacyjnej – myślę, że grupa zapalonych fanów motoryzacji chętnie by uczestniczyła w takim wspólnym odkrywaniu” komentuje Katarzyna Michalak.

Źródło: Własne


Pierwszy ślub Sztucznej Inteligencji: Siri i Alexa


Serviceplan Campaign, monachijski Plan.Net wraz z Wiedeńską Radą Turystyki i Magazynem Vangardist, zorganizowali ślub dwóch inteligentnych asystentów: Siri i Alexy.

ślub Sztucznej Inteligencji: Siri i Alexa

Wydarzenie miało miejsce w wiedeńskim Belwederze, gdzie druhnami były gwiazdy LGBTQ+: Pandora Nox oraz Laksmi Wuggenig. Firma Amazon, która stworzyła Alexe, wprowadziła do swojego systemu funkcję “Pride skill”, dzięki czemu  każdy użytkownik może aktywować nową umiejętność na swoim urządzeniu i usłyszeć słowa wypowiedziane podczas ceremonii.

Ślub celebrujący idee “Love for everyone” odbył się w ramach przygotowań do EuroPride (czerwiec 2019).

Relacje ze ślubu oraz więcej informacji można znaleźć na oficjalnej stronie wydarzenia: www.siriandalexa.com.

Źródło: https://www.serviceplan.com


Google Lens z nowymi funkcjami


Google wprowadza nowe funkcje w swojej aplikacji, które mają wspomóc użytkownika w zakupach, jedzeniu oraz tłumaczeniu tekstów.

Google Lens

Funkcja jedzenia – funkcja ta pozwoli użytkownikowi na szybsze podejmowanie decyzji zakupowych jeżeli chodzi o jedzenie w restauracjach czy zamawianiu. Wystarczy skierować obiektyw na menu restauracji aby zostały podświetlone najczęściej kupowane dania. Użytkownik będzie mógł także szybko spojrzeć na zdjęcia oraz recenzje jedzenia poprzez szybkie kliknięcie Google Maps. Po zakończeniu posiłku, użytkownik będzie mógł za pomocą aplikacji obliczyć napiwek jaki powinien pozostawić poprzez zeskanowanie paragonu przy użyciu aplikacji oraz jego podzieleniu na osoby towarzyszące.

Funkcja tłumaczenia – ma to być słownik języków obcych w formie AR dzięki któremu, po skierowaniu obiektywu na tekst, użytkownik będzie mógł w czasie rzeczywistym tłumaczyć poszczególne słowa bądź cały tekst. Według przedstawicieli Google, baza będzie posiadała ponad 100 języków z których tłumaczenia użytkownik będzie mógł korzystać.

Funkcja rozpoznawania – Funkcja, która ma rozpoznawać obiekty znajdujące się w obiektywie. Dzięki tej funkcjonalności użytkownicy będą mogli rozpoznawać produkty, którymi będzie zainteresowany oraz będzie mógł znaleźć ich źródła a także produkty podobne/zamienniki. Ten element może wiele zmienić w przypadku e-commerców, które mogą korzystać na szybszym wyszukiwaniu produktów, bez wpisywania a po prostu przedstawienia ich w obiektywie telefonu.

Źródło: https://www.cnet.com


Projekt FolLovers


Viacom International Media Networks wraz z BrandBuddies tworzą projekt zrzeszający Marki oraz początkujących, lecz posiadających duży potencjał influencerów. Projekt ten ma wyróżniać się tym, że uczestnicy – w tym przypadku influencerzy – będą musieli rywalizować a także współpracować przy wyzwaniach zadanych przez organizatorów z wykorzystaniem produktów marek uczestniczących. Influencerzy będą podzieleni na różne grupy zainteresowań, od komedii po taniec i sztukę. Dzięki temu, będą mogli zapraszać do rozgrywki swoich fanów z różnych dziedzin poprzez grywalizację aby zwiększyć ich zaangażowanie wykorzystując ich konkretne zainteresowania.

FolLovers

Dzięki tej akcji, młodzi influencerzy będą mogli skorzystać z pomocy w postaci zarządzania swoim wizerunkiem oraz reklamowaniu się na innych, często niedostępnych dla nich kanałach. To pomoże im w szybszym “dojrzewaniu”, co za tym idzie, lepszym dopasowaniu do rynku.

Marki uczestniczące w projekcie mogą wykorzystać rosnący potencjał influencerów poprzez ich “wykreowanie” i współpracę z nimi w ich szczytowych możliwościach.

Projekt ten może rozpocząć nową formę tworzenia sieci influencerów, który prawdopodobnie zostanie powtórzony wielokrotnie z udziałem nowych uczestników oraz innych marek.

Źródło: https://marketingprzykawie.pl


Instagram z rosnącym czasem użytkowania


Instagram z roku na rok zwiększa jego dzienny czas użytkowania przez użytkownika. Facebook pomimo tego, że ciągle znajduje się na pierwszym miejscu wśród social media, zaczyna być wykorzystywany mniejszą ilość czasu. Na rynku Stanów Zjednoczonych w 2016 roku było to 40 minut, w 2017 – 41, już w 2018 – 38 minut. Prognozy zapowiadają, że w roku 2020 oraz 2021 będzie to 37 minut. Oznacza to tendencję spadkową. Snapchat z drugiej strony na przełomie 2016 – 2017 zyskał 2 minuty dzienie, czyli z 24 minut w 2016 do 26 minut w 2017. Jednak od tamtej pory aplikacja wykazuje zastój, co przedstawiają także prognozy na następne lata.

Instagram z rosnącym czasem użytkowania

Instagram z kolei zarówno w zrealizowanym czasie jak i w prognozach wykazuje tendencję wzrostową 1min/rok. W roku 2016 średni czas spędzony przy aplikacji to 22 minuty, w 2017 25min, a następne lata rosną stale o minutę.

Dzięki tym statystykom przewiduje się duży wzrost wartości instagrama dla reklamodawców. Ten kanał zawiera zarówno młodszych jak i starszych odbiorców, w przeciwieństwie do Facebooka, z którego korzystają osoby 18+ i Snapchata z kategorią wiekową 13-17 lat.

Źródło: https://marketingland.com


Google przestaje wspierać produkty Huawei


Od 19 sierpnia 2019 roku żadne nowe urządzenie marki Huawei nie będzie posiadało dostępu do usług Google.

Google przestaje wspierać produkty Huawei

Jest to efekt walki handlowej pomiędzy rządem Stanów Zjednoczonych, a Chinami i dodaniu Huawei Technologies Co Ltd do czarnej listy handlowej przygotowanej przez Amerykanów.

Bezpośrednie przełożenie tej sytuacji na rodzimy rynek digital może być widoczne ze względu na znaczny udział marki Huawei w polskim rynku mobile – 25 milionów urządzeń stanowi 24% wszystkich urządzeń mobile. Użytkownicy tej chińskiej marki globalnie odpowiadają za 5,76% wszystkich wyświetleń w środowisku mobile, które mogą być zakupione przy użyciu rozwiązań Google.

Utrudniony dostęp lub wręcz jego brak do usług takich jak Search, YouTube, Maps, Chrome, Play, Shopping i Android może ograniczyć możliwości precyzyjnego dotarcia do użytkowników Huawei – dane dotyczące profilu użytkownika są uzyskiwane głównie z tych siedmiu kanałów.

Źródło: https://www.linkedin.com


Huawei tworzy swój własny system operacyjny


W maju firma Google zerwała współpracę z marką Huawei, przez co możliwości systemowe chińskich telefonów zostały znacznie ograniczone. Nowe produkty, które jeszcze nie trafił do sprzedaży, nie będą miały wbudowanego tradycyjnego oprogramowania Android. Koncern szybko zareagował i postanowił stworzyć swoje własne narzędzie.

huawei HongMeng

 

Huawei jeszcze w tym roku chce uruchomić w Chinach system operacyjny pod nazwą HongMeng. Międzynarodowa premiera ma nastąpić w 2020 roku. Nowy system ma działać na różnych urządzeniach i być kompatybilne z Androidem. Oprogramowanie będzie można pobrać z Huawei AppGallery.

Źródło: https://businessinsider.com.pl


Facebook planuje uruchomić własną kryptowalutę


Twórcy platformy społecznościowej Facebook w pierwszym kwartale 2020 roku zamierzają wprowadzić system płatności cyfrowej w kilkunastu krajach. Planowana kryptowaluta już zyskała nazwę “GlobalCoin”. Założyciel platformy, Mark Zuckerberg, spotkał się z firmami handlowymi oraz urzędnikami w sprawie kwestii regulacji oraz testowania nowego projektu. Szczegóły dotyczące wprowadzenia kryptowaluty mają zostać podane tego lata.

facebook GlobalCoin

“GlobalCoin” pozwoli użytkownikom Instagrama oraz Facebooka szybko realizować przepływy pieniężne oraz dokonywać zakupu poprzez portale społecznościowe. Firma dziesięć lat temu już chciała wprowadzić wirtualną walutę. Stworzono projekt “Facebook Credits”, który miał umożliwić zakup poprzez aplikacje. Niestety pomysł nie przyjął się i został zamknięty po dwóch latach.

Źródło: https://www.bbc.com


Instagram stawia na łączenie ludzi


Na konferencji F8 prowadzonej przez Facebook’a, Adam Mosseri – wiceprezes ds. treści Instagrama zdradził, że serwis testuje nowe sposoby na postawienie przeciętnego użytkownika na piedestale. Liczba “followersów” ma się mniej rzucać w oczy w widoku profilu danego użytkownika a liczba “serduszek” pod postami, czyli like’ów ma być prywatna, co znaczy, że tylko właściciel postu będzie je widział. Wszystko to ma służyć postawieniu na socjalizowaniu się ludzi korzystających z aplikacji. Instagram chce skończyć wyścig pt. kto ma więcej followersów, a kto więcej polubień.

mniej widoczni followersi i serduszka na instagram

Jeżeli ten system zostanie przyjęty przez użytkowników, rola influencerów w serwisie social media może drastycznie się zmienić a strony marek będą musiały przyciągać uwagę bardzo dobrym contentem a ich rozpoznawalność będzie liczona w spontanicznej znajomości marki a nie w liczbach wyświetlanych na ekranie telefonów.

Źródło: https://www.cnet.com


Messenger testuje nowe narzędzia biznesowe


Facebook testuje nowe narzędzia biznesowe dla aplikacji Messenger.

narzędzia business messenger

Aplikacja otrzyma nowy zestaw opcji drop-in takich jak: rezerwacje spotkań, szablony generowania leadów oraz łatwe uwierzytelnianie, które ułatwi markom zarówno efektywną obsługę klienta jak i prowadzenie działań takich jak generowanie potencjalnych klientów czy ruch.

Z uwagi na rosnącą liczbę użytkowników łączących się z markami przy pomocy mediów społecznościowych, usprawnienie tego procesu jest cenne zarówno dla klienta jak i marki.  Nowe funkcje są w fazie testów, a oficjalną premierę mają mieć jeszcze w tym roku.

Źródło: https://adespresso.com/


Ringier Axel Springer Polska Wydawcą Roku 2019


Miesięcznik „Media & Marketing Polska” opublikował swój doroczny raport „Wydawcy” poświęcony wydawnictwom prasowym i wydawcom internetowym.

Ringier Axel Springer Polska Wydawcą Roku 2019Tytuł Wydawcy Roku otrzymało wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska. Redakcja „MMP” doceniła przede wszystkim skuteczną strategię Onetu, portalu, który pokonuje konkurencję z tradycyjnego rynku prasowego. RASP nagrodzony został też za wyznaczanie dla prasy nowych standardów, coraz częściej bliższych telewizji niż tradycyjnym wydawcom.

Wyróżnienia przypadły tytułom „Pismo. Magazyn opinii” (za bezkompromisowe wyznaczanie standardów i przypomnienie, co jest istotą prasy) oraz „Zwierciadło” (za strategiczną konsekwencję w chęci bycia pismem osobnym, wyróżniającym się w segmencie magazynów dla kobiet). Wyróżnienie otrzymało również wydawnictwo Burda Media Polska, które z sukcesem przenosi siłę swoich tradycyjnych marek do internetu.

Redakcja przyznaje również tytuł Rozczarowania Roku. W tym roku takim rozczarowaniem okazało się Wydawnictwo Bauer. „Ten największy gracz na rynku prasowym nie zachwycił przedsięwzięciami, spadkami sprzedaży oraz brakiem zabezpieczenia biznesu prasowego projektami online. Miejmy nadzieję, że to tylko chwilowy spadek formy” – napisano w raporcie.

Źródło: https://mmponline.pl


Telewizja “dla beki”


Blisko 10% widzów deklaruje, że ogląda programy telewizyjne “dla beki” – wynika tak z raportu opublikowanego przez Media i Marketing Polska.

wybrane powody oglądania telewizji

Badanie zjawiska oglądania TV w celu prześmiewczym zrealizowano we współpracy z panelem Ariadna na próbie 2 165 osób, chętnie oglądających telewizję oraz mających dostęp do internetu, na fali kwietniowej 2019.

Badanych poproszono o zdefiniowanie powodów oglądania TV.

W TOP 3 odpowiedzi znalazła się rozrywka, chęć poznania newsów oraz zabicie nudy. Zaskoczeniem była odpowiedź, która zanotowała, aż 9,4% – “by ponabijać się z pokazywanych tam rzeczy “dla Beki””.

W czołówce oglądanych w taki sposób programów znalazły się kabarety, reality show, teleturnieje, a nawet wiadomości. Co warto dodać największy odsetek osób oglądających telewizję w celu prześmiewczym, deklaruje wiek 18-24, natomiast w każdej z badanych grup wiekowych zanotowano zainteresowanie tą odpowiedzią.

Źródło: https://mmponline.pl/


Plotki o upadku TV, jak co roku, są przesadzone


Reklama dla jednych firm to inwestycja, a dla innych koszt. Wszelkie decyzje o wydatkach na reklamę są gdzieś pomiędzy tymi dwoma biegunami. Wolniejszy rozwój gospodarczy to dla inwestujących w reklamę okazja, bo ci, dla których reklama jest jedynie wydatkiem będą koszty redukowali…

Plotki o upadku TV, jak co roku, są przesadzone

Prognozy gospodarcze pokazują plusy i minusy: Polskie PKB nadal rośnie szybciej od średniej unijnej, oficjalnie mieliśmy +6,1% w 2017, +5,1% w 2018, a w 2019 przewidywania są od +3,5 do +4% – to nadal jest sporo więcej niż średnia w UE. Dla odmiany wskaźnik nastrojów przedsiębiorców, czyli PMI, spadł poniżej 50 pkt., a to oznacza, że mają oni nienajlepsze nastroje. No i mamy w 2019 rok wyborczy, rozdane w ramach obietnic pieniądze pójdą w sporej części na konsumpcję.

Tło ekonomiczne mamy, ale co z planami stacji TV na 2019 rok? Ranking TOP największych wydarzeń TV jest łatwy do wylistowania. Pierwsze 10 to bez wyjątku sport: mecze Polskiej Reprezentacji w piłkę kopaną, skoki narciarskie i Igrzyska Olimpijskie. W 2019 nie ma Mistrzostw Świata w piłce nożnej, nie ma Igrzysk Olimpijskich, nie ma Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Stacje TV z powodu braku Igrzysk się jednak nie ograniczają, nie składają broni i nie redukują inwestycji po rekordowym dla nich roku 2018 (wzrost wydatków na reklamę rok do roku w TV wyniósł wg różnych źródeł od 7,5% do 9,6%). To bardzo rozbudziło apetyty stacji telewizyjnych i w efekcie w 2019 roku ceny reklam bardzo wzrosły. Pierwszy kwartał zweryfikował jednak plany i estymacje zarobku. Prognozy wydatków na cały 2019 rok spadły znacząco. Nadal jednak pokazują one wzrost wydatków na TV, tyle że TYLKO +2,5%.

Dobra, mocna ramówka ma dać stacjom największy udział w torcie wydatków reklamowych 2019 niezależnie od tego, czy tort urośnie czy też nie. Raz straconych udziałów nie da się tak łatwo odzyskać. Na wiosenną ramówkę zarobili nadawcy w rekordowym 2018 roku, ramówka jesienna jest teraz produkowana. Walka o utrzymanie udziału w rynku oglądalności równa się walce o udziały w rynku budżetów reklamowych.

TVN po raz kolejny eksperymentuje, ale jego Big Brother to nie serial który można zawiesić po kilku nieudanych odcinkach. To nie jednorazowy strzał, a wydarzenie, które ma nadać TVN7 na stałe status piątej stacji i zmienić pojęcie TOP4 w TOP5. TVP otrzymała zastrzyk pieniężny od sejmu, a to w dużym stopniu uniezależnia stację od wyników komercyjnych płynących z emisji reklam. TVP jest jednak ambitne i nie może sobie pozwolić na taki spadek oglądalności, jaki odnotowało w 2016 roku. Konsekwentnie układają ramówki każdej z anten dookoła jednej tematyki, pozytywne efekty widać już teraz. Zmiana prezesa może zmienić dobór gości do programów publicystycznych, ale nie zabierze widowni nowym serialom i widowiskom typu The Voice Kids. Polsat nie eksperymentuje a obserwuje i każde dobre rozwiązanie od razu wprowadza u siebie. Najważniejsze jednak dla nich jest to samo, co dla bohaterów kultowego filmu “Rejs”: “Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. (…) No jakże może podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę”. Na wiosnę i na jesieni widzowie zobaczą to, co najbardziej lubią: przewidywalną, pożądaną, bezpieczną ramówkę … i “Kevina samego w domu”.

Kwiecień się już rozpoczął, w TV szpilki się nie da wcisnąć pomiędzy spoty reklamowe, pewnie będą pierwsze w tym roku redukcje zleceń… Kryzys w TV? Jaki kryzys? Plotki o upadku TV jak co roku okażą się przesadzone 🙂

Źródło: Artykuł autorstwa Marcina Wiśniewskiego, Head of TV w Group One Media , ukazał się w magazynie TV Leader dystrybuowanym podczas ogólnopolskiej konferencji PIKE, odbywajacej się w dniach 20-22 maja br. 


#U20creators, czyli niestandardowa komunikacja agencji Labcon dla marki adidas


Agancja Labcon stworzyła niestandardową i angażująca komunikację marki adidas, która jest oficjalnym sponsorem  turnieju Mistrzostw Świata U-20 i młodych zawodników reprezentacji Polski: Mateusza Bogusza, Adriana Benedyczaka, Marcela Zylli, Sebastiana Walukiewicza, Michała Skórasia, Jana Sobocińskiego, Serafina Szoty i Adriana Łyszczarza.

Punktem wyjścia do opracowanej idei komunikacji był trend powszechny wśród młodej grupy docelowej adidas Football: kolekcjonowanie kart piłkarskich. W oparciu o ten insight agencja Labcon przygotowała konkurs #U20creators, który odbywa się na Instagram Stories ośmiu młodych piłkarzy, ambasadorów adidas. Dobór narzędzia jest dość nietypowy. Komunikaty na Story znikają przecież po 24 godzinach. Aktywacja polegała na poszukiwaniu znikających kart piłkarskich adidas przez cały okres fazy grupowej Mistrzostw, a następnie na opublikowaniu zebranej kolekcji na swoim Instagram Story. Dodatkowa atrakcją były specjalne karty z piłką, widoczne jedynie przez 5 godzin. Za odpowiedź, na pytanie znajdujące się na każdej z nich można było wygrać oryginalną piłkę z danego meczu.

Labcon postawił na szerokie wsparcie komunikacji wykorzystując kanały różnorodnych influencerów precyzyjnie trafiających do grupy docelowej adidas Football. Instagramerzy piłkarscy m.in.: Footroll, Lotar, Lachu, Lis Pola Karnego i znany z telewizji Gabor pełnią funkcję hostów konkursu. Na starcie akcji komunikacyjnie wsparli go również zawodnicy kadry A: Piątek, Krychowiak, Fabiański, Linetty, Bednarek, którzy na Instagramie opublikowali swoją limitowaną złotą kartę piłkarską. Youtuberzy gamingowi, Jcob i Koza Sport, wsparli komunikację głównego konkursu dodatkowymi aktywacjami z nagrodami.

Konkurs #U20creators

Konkurs #U20creators to nie jedyne działania realizowane dla marki adidas w kontekście Mistrzostw Świata U-20. W trakcie rozgrywanych meczów w fazie grupowej agencja prowadziła również real-time’owe działania na Instagram Story zawodników U-20. Zrealizowana została też dedykowana sesja zdjęciowa, której efekty można znaleźć na Instagramowych feedach piłkarzy kadry młodzieżowej. Z kolei na Youtubie Footrolla powstał odcinek specjalny z udziałem zawodnika adidas U-20, Sebastiana Walukiewicza. Można go obejrzeć pod tym linkiem.   

Źródło: Własne


 

Serviceplan wyróżniony na New York Festivals Advertising Awards

Ogromny sukces Servisplan Group, który podczas tegorocznego New York Festivals Advertising Awards otrzymał łącznie 24 nagrody oraz został uznany Niezależną Agencją Roku 2019.

Festivals Advertising Awards Servisplan Group

Wyróżniono kampanie stworzone we Francji, Niemczech oraz Korei dla klientów: Andros, Beck’s, BMW, Dot Incorporation, Mini, PENNY, Reporters without Borders, Sky, Stroke Art Fair i Too Many T’s. Najwięcej nagród otrzymał projekt “Dot Mini” – pierwsze inteligentne urządzenie multimedialne dla osób niedowidzących stworzone przy współpracy z .Dot Incorporation Korea.

Źródło: https://www.serviceplan.com


 

Dziękujemy