Biznes czy polityka?
PKN Orlen w grudniu 2020r. przejął Polska Press. To jeden z największych wydawców prasowych w naszym kraju, do którego należą głównie regionalne dzienniki, takie jak „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Łódzki” czy „Gazeta Wrocławska” – to często pierwsze źródło informacji lokalnej dla osób starszych i z mniejszych miejscowości. Co ważniejsze, wraz z prasą zostały również przejęte serwisy internetowe należące do wydawcy.
„W transakcji jest sporo ryzyka” – uważa Bogusław Chrabota, szef Izby Wydawców Prasy. Komentatorzy podkreślają też polityczne tło sprawy: kupno Polska Press przez państwową firmę to realizacja zapowiadanej repolonizacji mediów.
Przejęcie Polska Press zdaniem ekspertów
Zdaniem eksperta ds. mediów Pawła Nowackiego, pozycja Polska Press na rynku lokalnym i regionalnym jest bardzo silna, więc zmiana właściciela na Orlen może oznaczać zmiany jeśli chodzi o skuteczność narracji prorządowej, która będzie docierać do lokalnych odbiorców.
Zdaniem Daniela Obajtka, prezesa Orlenu, decyzja była czysto biznesowa:
“Zakupy grup medialnych są obecnie naturalnym narzędziem robienia biznesu, a w przypadku Orlenu przejęcie Polska Press pomoże rozwijać segment pozapaliwowy, w tym sprzedaż detaliczną. Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data.”