Rynek kinowy wychodzi na prostą po pandemii

Spadki na globalnym rynku kinowym po 2020

W związku z globalną pandemią wirusa COVID-19 wiele branży ucierpiało. Globalny box office zanotował w 2020 roku przychody o wartości 11,8 miliardów dolarów. Oznacza to spadek o 72% w porównaniu z rokiem poprzednim. Na szczęście w 2021 roku wartość ta wzrosła prawie dwukrotnie i wynosiła 21,3 miliardy dolarów. Warto zwrócić uwagę na dużo niższą liczbę produkcji filmowych wydanych w 2020 roku. W 2019 premierę miało 987 filmów, natomiast w 2020 jedynie 338, co oznacza spadek aż o 66%. W kolejnym roku filmowych premier było już 405, lecz wiele z nich zostało przełożonych na rok 2022.

Optymistyczne scenariusze odbudowy rynku kinowego w 2022 r.

Według estymacji globalny box office osiągnie w 2022 roku 36 miliardów dolarów, co świadczy o zbliżaniu się do stanu sprzed pandemii. Według analityków, w 2022 r. globalny box office będzie kontynuował proces wychodzenia z pandemii, a w 2023 r. ma osiągnąć poziom wyższy niż w ostatnim roku przed Covid-19.

Coraz lepsza frekwencja i hitowe premiery kinowe w nadchodzących miesiącach

Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa mówi: “W pierwszym kwartale osiągnęliśmy 60 procent frekwencji w relacji do poziomu z roku 2019. Szczególnie zaważyły na tym pierwsze miesiące, styczeń i luty, kiedy obowiązywały dosyć rygorystyczne obostrzenia w kinach, 30 procent foteli dostępnych w sprzedaży i całkowity zakaz konsumpcji. Nie było łatwo. W kolejnych miesiącach, pomimo wybuchu wojny, nadal notowana jest coraz wyższa frekwencja w kinach.

W marcu zanotowano 75% frekwencji, a w kwietniu 85%, a w maju aż 103% w porównaniu do tego samego okresu w 2019. Biorąc pod uwagę weekendy z premierami, frekwencja wynosiła aż do 166% w porównaniu do okresu sprzed pandemii. Filmy takie jak “Moribus”, “Fantastyczne zwierzęta: Tajemnice Dumbledore’a” oraz “Doktor strange w multiwersum obłędu” zgromadziły kolejno: 135%, 166% oraz 123% frekwencji vs. 2019. Co więcej, w nadchodzących miesiącach można spodziewać się kolejnych hitowych premier kinowych takich jak “Avatar 2”, “Jurassic World:Dominion” czy “Elvis”. Warto dodać, że według ostatniego badania Mastercard, dla 81% ankietowanych wybrało chęć czerpania wiedzy o świecie jako czynnik dominujący oglądania filmów, kolejny był czynnik rozrywkowy.

Źródło