Koszt pozyskania klienta wzrósł rok do roku w 91% branż

Zdjęcie: Freepik.com

Skutki inflacji odczuwalne w marketingu online – obniżenie współczynników konwersji oraz zwiększenie kosztu leada w Google Ads

Wskaźnik cen konsumpcyjnych jest bliski, najwyższemu od 40 lat, poziomowi, a do tego  wiele branż boryka się ze znacznymi problemami w łańcuchach dostaw. To z kolei przekłada się na działania w marketingu online – czas pandemicznych spadków CPC i CPL dobiega końca, a przynajmniej tak możemy wnioskować po dynamice ostatniego roku. W latach 2020-2021 obserwowaliśmy spadki CPC, a koszt pozyskania klienta w 2021 roku wzrósł nieznacznie względem poprzedniego. Natomiast w 2022 rok zanotowaliśmy powrót do dynamiki z 2019 roku (jeżeli chodzi o wzrosty CLP i spadki CVR), z wyjątkiem jednego wskaźnika – CTR, który rok do roku rósł dotychczas dwucyfrowo, a w mijającym roku nie zanotował żadnej zmiany. Co dalej? Zarobki Google w trzecim kwartale 2022 roku wykazały powolny wzrost, a ten z kolei może być ostrzeżeniem dla reklamodawców, że na horyzoncie pojawiają się dalsze cięcia budżetowe i wyższe CPC. Jak działać? Coraz większego znaczenia nabierają niskokosztowe kanały dotarcia takie jak m.in. own media, czy podejście typu full-funnel, które mogą pomóc w poprawieniu współczynnika konwersji, a marketing wielokanałowy pozwoli na zwiększenie efektywności działań w wyszukiwarce Google. 

Zdjęcie: Wordstream.com

Najważniejsze dane z raportu Google Ads Benchmarks Report : 

21 z 23 branż odnotowało wzrost kosztu potencjalnego klienta (CPL) rok do roku przy średnim ogólnym wzroście o 19% – to znacznie więcej niż ubiegłoroczny wzrost o 5%. Największe wzrosty CPL miały miejsce w kategoriach: Sztuka, Rozrywka (+134%), Podróże (+68%) i Meble (+54%); podczas gdy Edukacja, Nauczanie (-29%) i Finanse, Ubezpieczenia (-2%) zaliczyły spadki kosztu pozyskania klienta w Google Ads.

Wzrost kosztu leada to nie jedyne kluczowe zmiany w dominującej większości branż wg raportu Google Ads Benchmarks Report. Odnotowano także spadki we współczynniku konwersji, przy średnim ogólnym jego spadku o -14%. 

Zdjęcie: Wordstream.com

Ponadto nieco ponad połowa (57%) badanych branż odnotowała wzrost CPC, przy średnim ogólnym wzroście o 2%. Kontrastuje to z latami 2020 i 2021, w których odnotowano spadki CPC (odpowiednio -4% i -1%), ale jest to porównywalne z rokiem 2019, w którym nastąpił wzrost o 6%. 

W 2022 roku nie zanotowano zmiany w średnim CTR. Branże o najniższych współczynnikach klikalności to: Odzież, Moda, Biżuteria, Zakupy, Kolekcje, Prezenty oraz Meble. Moda, Biżuteria, Zakupy, Prezenty oraz Meble na poziomie 2-4%. Branże o najwyższych średnich współczynnikach klikalności to te same, jak w poprzednim roku: Sztuka, Rozrywka, Sport, Rekreacja oraz Podróże – wszystkie powyżej 10%. 

Źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2022/11/10/search-advertising-benchmarks