Współzałożyciele Instagrama Kevin Systrom i Mike Krieger weszli na rynek z nowym produktem — Artifact, który łączy artykuły, fakty oraz technologie sztucznej inteligencji. Aplikacja za pomocą uczenia maszynowego oraz aktywności osób obserwowanych tworzy spersonalizowany kanał informacyjny.
Jak to działa?
Aplikacja przedstawia użytkownikom starannie wyselekcjonowaną kolekcję artykułów od różnych wydawców, w tym agencji informacyjnych, witryn technologicznych i blogów, weryfikowanych przez sztuczną inteligencję. Treści następują jedna po drugiej, jak dzieje się to na TikToku, gdzie algorytm, na podstawie aktywności użytkownika określa, co pokazać w jego feedzie. Użytkownicy mogą uzyskiwać dostęp do podobnych artykułów czytając te, które ich interesują, a także mogą angażować się w dyskusje poprzez komentarze, bezpośrednie wiadomości i obserwowanie innych. System rekomendacji skupia się w pierwszej kolejności, na tym ile czasu zostało spędzone na czytaniu określonych tematów, a nie na największej liczbie kliknięć czy komentarzy. Upraszczając, Artifact to połączenie kompetencji uczenia maszynowego i prognoz algorytmicznych z TikToka oraz modelu pokazywania treści udostępnionych przez osoby obserwowane, który znamy z Twittera.
Czy spersonalizowane artykuły mają szanse na sukces?
W przeszłości powstawały już podobne aplikacje do Artifakt np. Zite i Pulse. Platformy upadały, ze względu na brak umiejętności wytwarzania w odbiorcach głębokich nawyków i nieefektywne modele biznesowe. Czy ta sytuacja powtórzy się w przypadku Artifact? Obecnie platforma jest finansowana przez jej twórców. Plany biznesowe opierają się m.in. na włączeniu modelu subskrypcyjnego oraz sprzedaży przestrzeni reklamowej. Przewagą Artifact jest również podejście do dostarczania czytelnikom wysokiej jakości treści np. poprzez pokazywanie publikacji tylko od wydawców, którzy utrzymują wyznaczone standardy redakcyjne. Do programu będą mogli należeć zarówno wydawcy lewicowi, jak i prawicowi. Możliwe również, że obecny kryzys Twittera i kontrowersje po przejęciu platformy przez Elona Muska, będą idealnym podłożem dla wybicia się nowej aplikacji społecznościowej.
Jak skorzystać?
Aplikacja jest na razie w fazie prywatnej beta, jednak można z niej skorzystać dołączając na listę oczekujących. Aby to zrobić wystarczy zarejestrować swój numer telefonu na stronie https://artifact.news/. Funkcja jest dostępna na oprogramowaniu Android i iOS.
Źródło: https://www.platformer.news/p/instagrams-co-founders-are-mounting