Podsumowanie zmian w Google w 2022 roku

Przegląd roku 2022: Zmiany związane z Google Analytics i privacy

Google w 2022 roku ogłosił wiele zmian i nowości. Niektóre z nich dostępne są już teraz, inne zostaną wprowadzone w najbliższych miesiącach, ale ich rezultaty możemy odczuwać nawet obecnie. W przyszłym roku użytkownicy Analytics stracą dostęp do bezpłatnej wersji Universal. Wersja 360 będzie dostępna do 1.07.2024. Co oznacza, że od 1.07.2023 w wersji bezpłatnej dostępne będzie jedynie GA4, a od 1.07.2024 w wersji 360 dostępne będzie wyłącznie GA4 360. Ta zmiana ma wpływ zarówno na mniejsze przedsiębiorstwa, jak i na większe. Należy pamiętać o tym, że GA4 to całkowita zmiana modelu zliczania, większe możliwości i lepsze przystosowanie do świata privacy first. W GA4 zarówno w wersji bezpłatnej, jak i 360 użytkownicy mają możliwość skorzystania z funkcjonalności, które do tej pory były dostępne w narzędziu Optimize, nieistniejącym już jako oddzielny produkt. Przechodząc do tematu privacy, oprócz wprowadzenia i rozwoju rozwiązań mających na celu jeszcze większe poszanowanie prywatności użytkowników takich jak enhanced conversions i consent mode; dowiedzieliśmy się, że wycofanie 3rd party cookies z Google Chrome zostało przesunięte na drugą połowę 2024. Bezpośrednio łączy się z tym zapowiedź wycofania funkcji similar audience (look-a-like) już w połowie 2023 i wprowadzenie optimized targeting.

Przegląd roku 2022: Zmiany w pozostałych produktach GMP

Na początku roku Google przedstawił Nowego Search Ads 360, który w przyszłym roku stanie się jedyną wersją narzędzia. Główną zmianą jest nowy interfejs oraz wspieranie kolejnych typów kampanii. A co zmieniło się w Display & Video 360? 2022 rok to wprowadzenie możliwości zakupu DOOH, rozwój funkcji związanych z Connected TV, możliwość integracji z GA4 i wiele innych. W DV360 po raz pierwszy nałożono opłatę za serving kreacji niestandardowych, obejmującą m.in. wybrane formaty z Format Gallery oraz te, z wprowadzonego w tym roku narzędzia Ads Creative Studio, służącego do tworzenia kreacji. Dobrze znane wszystkim Data Studio zastąpił Looker Studio, a Survey w wersji bezpłatnej i 360 zostało wycofane.

Źródło: Opracowanie własne