W połowie sierpnia świat reklamy związany z TV zatrząsł się z powodu zaskakującego pomysłu Polsatu. Stacja zleciła firmie Nielsen, odpowiedzialnej za monitoring reklamy TV w Polsce, testowe połączenie jej panelu z panelem monitorującym oglądalność TV należącym do Gemiusa.
Sam test nie jest niczym niezwykłym, zaskakującym. Zaskakujące są natychmiastowe działania Polsatu, które zostały podjęte zaraz po zakończeniu testów. Stacja poinformowała wszystkich, że od września, czyli od najbliższego miesiąca, zlecenia pakietowe GRP będą rozliczane wg połączonych paneli.
Informacje o zmianach przyszły w trakcie składania zleceń
Danych oglądalności wg fuzji paneli nikt na rynku nie widział w momencie ogłaszania tego newsa przez Polsat, a zlecenia na wrzesień były już w trakcie składania. Do zakończenia składania zleceń pakietowych i cennikowych nikt na rynku nie miał dostępu do badań, dopiero na kilka dni przed końcem miesiąca pojawiły się dane testowe (dla okresu 1-15.VIII).
Wg estymacji na bazie danych testowych z sierpnia i kilku dni września można zakładać, że panel Gemiusa doda około 6-10% do wyników z Nielsena.
Oglądanie TV poza domem było oczywiste, ale do tej pory niemierzone. Agencje i Reklamodawcy otrzymywali “gratis” widownię OOH spotów reklamowych na ekranach znajdujących poza miejscem zamieszkania. Od września za tę widownię w Polsacie będziemy płacić, a TVP i TVN dołączą do tego w kolejnych miesiącach.
Źródło: opracowanie własne.