Zgłębiając temat Rolek na Instagramie można zauważyć wiele podobieństw z formatami TikToka, skąd zapewne Instagram czerpał wiele inspiracji. Światowa premiera Instagram Reels odbyła się 5 sierpnia 2020 r., a w Polsce w październiku 2021 roku. Od tego czasu marketerzy stanęli przed wyborem Reels vs. TikTok, próbując wybrać najlepiej performującą platformę w danym momencie.
W październiku tego roku został przedstawiony raport opierający się na analizie 564 454 filmów z TikTok i 1 345 893 Instagram Reels opublikowanych w okresie od sierpnia 2021 r. do sierpnia 2022 r. Raport m.in. dotyczył:
– Jaki jest średni wskaźnik zaangażowania na post TikTok vs Reels
– Która platforma ma wyższy wskaźnik oglądalności
– Ile filmów jest publikowanych średnio miesięcznie: TikTok vs. Reels
Średni wskaźnik zaangażowania
Badania przedstawiają, że w porównaniu z Rolkami, TikTok odnotowuje sześciokrotnie wyższy średni wskaźnik zaangażowania. Jednak należy pamiętać, że rolki mogą oferować większy potencjał marketingowy dla określonej branży lub grupy docelowej. Podczas gdy TikTok jest niezwykle popularny wśród użytkowników pokolenia Z, Instagram nadal pozostaje bardziej atrakcyjną platformą dla Millenialsów. Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać przy wyborze platformy, jest to, że chociaż zarówno TikTok, jak i Reels konkurują o uwagę użytkowników na dość podobnych treściach, algorytmy obu platform są wciąż nieco inne. Ten sam materiał publikowany na Tik Toku i Reelsach może osiągać bardzo różne wyniki. Niewątpliwie Tiktok to świetna platforma do wykorzystania trendów wiralowych, co może być potężną strategią budowania świadomości marki. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę algorytm Instagrama, Reels są bardzo skutecznym kanałem dla marek, które zdobyły już dużą publiczność w sieci, ponieważ przyciągają obserwujących angażującymi filmami. Ponad to warto pamiętać, że podczas gdy Instagram jest nadal kanałem opartym na obserwujących, TikTok jest kanałem zorientowanym na wyświetlenia. Z tego powodu komplementarne korzystanie z nich i tworzenie unikalnych treści dla każdego, dostosowanych do indywidualnych odbiorców platformy i projektu, to najlepsze podejście, jakie mogą mieć zarówno marketerzy, jak i marki.
Filmy TikTok otrzymują o 44% więcej komentarzy niż Instagram Reels
Badane zaangażowanie obejmowało takie interakcje jak polubienia, komentarze i udostępnienia. Zwykle polubienia mają największy udział w zaangażowaniu, ponieważ są najłatwiejsze do zdobycia. Jednak komentarze są ostatecznym wskaźnikiem zainteresowania odbiorców postami, pokazując głębszą implikację i związek z konkretnym podmiotem. Liczba komentarzy pod video na TikToku jest niemal 2-krotnie wyższa, niż liczba komentarzy pod Reelsami na Instagramie.
Liczba opublikowanych TikToków jest dwukrotnie wyższa niż Reelsów na Instagramie
Użytkownicy zarówno Tik Toka jak i Reelsów eksperymentują – z różnymi koncepcjami wideo i kalendarzami publikacji. Jak pokazują dane, w miarę upływu czasu coraz więcej twórców i marek zwiększa liczbę filmów publikowanych zarówno na TikTok i Instagram Reels. Jednak to właśnie na TikToku rejestruje się dwukrotnie większą częstotliwość publikowania video.
Konta z małą liczbą obserwujących uzyskują wyższy współczynnik oglądalności na Instagram Reels
Biorąc pod uwagę algorytmy platform – Instagram jest kanałem opartym na liczbie obserwujących, natomiast TikTok jest kanałem zorientowanym na wyświetlenia. Algorytm Instagrama działa na korzyść małych kont, zastępując mniejszą bazę obserwujących wyższą wydajnością – co wielokrotnie wykazały dane. Z tego powodu, porównując te same rozmiary kont na obydwu platformach, najmniejsze konta będą miały większe szanse na uzyskanie wyższego współczynnika oglądania na Instagram Reels.
Dane demograficzne TikTok vs. Instagram Reels
Pomimo, że TikTok nie dorównuje Instagramowi pod względem liczby kont, to jest najszybciej rozwijającą się platformą mediów społecznościowych wszechczasów. W tej chwili w samych Stanach Zjednoczonych istnieje około 68 milionów kont TikTok, a liczba ta stale rośnie w ogromnym tempie. Dominującą grupą użytkowników są kobiety.
Badania dostarczyły wielu ciekawych danych i wniosków. Biorąc pod uwagę przedstawione informacje TikTok ma przewagę nad Instagram Reels. Należy natomiast pamiętać, że określenie, która platforma działa najlepiej, zależy od wielu czynników, takich jak grupa docelowa, cele biznesowe czy chociażby wielkość konta. TikTok i Reels mogą być dopełniającymi się kanałami. Korzystanie z obu tych platform daje elastyczność dopasowania się do nadchodzących zmian w popularności TikTok czy Reels.