W komunikacie z dnia 29.09 b.r. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w celu zbadania rynku influencerów. Wstępne rozeznanie Urzędu wykazało, że wiele treści o charakterze handlowym, umieszczanych na kanałach influencerów w mediach społecznościowych, nie jest w ogóle oznaczana jako reklama, a spora część współprac nie jest oznaczana wystarczająco. Nienależycie oznaczona odpłatna promocja produktów i usług narusza m.in. zakaz kryptoreklamy oraz może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.
Nowy porządek na rynku treści sponsorowanych w social mediach
Wszczęte postępowanie będzie polegać na zbadaniu relacji między reklamodawcami, agencjami reklamowymi a influencerami. Urząd sprawdzi czy treści były oznaczone, w jaki sposób tego dokonano, oraz z czego mogły wynikać ewentualne zaniedbania. Prezes UOKiK nie wyklucza również stworzenia wytycznych dla osób promujących produkty i usługi w internecie, które zainicjują samoregulację rynku treści sponsorowanych.
Tomasz Chróstny podkreśla, że w świetle ogromnego wpływu influencerów na internautów, szczególnie tych młodszych, należy odróżnić prywatną opinię danego influencera od przekazu sponsorowanego. Pod uwagę będą również brane też inne korzyści niż wynagrodzenie pieniężne, takie jak np. wycieczki czy testowanie luksusowych produktów.
Źródło: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17856